MUZYKA A ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

  • 12.03.2019, 17:35 (aktualizacja 12.03.2019 18:10)
  • admin tipmedia
MUZYKA  A ROZWÓJ  EMOCJONALNO-SPOŁECZNY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Każdy człowiek od najwcześniejszych lat swojego życia ma kontakt z muzyką. Ma ona ogromny wpływ na prawidłowy rozwój i kształtowanie postaw społecznych. Muzyka jest bliska każdemu z nas. Towarzyszy nam ona od zawsze i jest obecna zarówno w pracy, zabawie jak i odpoczynku. Dlatego też wykorzystywana jest nie tylko w ogólnym rozwoju, ale również w kształtowaniu jednostki od najmłodszych lat życia. Ma ona działanie nie tylko kształtujące wyobraźnię, ale wpływa też na rozwój emocjonalny i – co się z tym wiąże – odgrywa dużą rolę w procesie socjalizacji, wspomaga rozwój człowieka i wpływa na to, aby był on prawidłowy. Ma również działanie relaksujące i terapeutyczne. W życiu dziecka muzyka pojawia się wcześniej niż mowa. Już w okresie prenatalnym dzieci reagują na dźwięki płynące z otoczenia. Od najwcześniejszych chwil życia dziecko reaguje nie tylko na śpiew matki, ale również na inne dźwięki płynące z otaczającego go świata. Już u bardzo małych dzieci można zaobserwować spontaniczną reakcję na muzykę. Wzbudza ona u nich niejednokrotnie uśmiech i radość. Pod jej wpływem dzieci zaczynają wykonywać rytmiczne ruchy, klaszczą, przytupują. Bardzo ważne jest, aby obcowanie dziecka z muzyką rozpoczęło się od najwcześniejszych lat życia. Wiek niemowlęcy i przedszkolny jest do tego najlepszym okresem. Im wcześniej dziecko nawiąże kontakt z muzyką, tym jego rozwój społeczny i emocjonalny będzie lepszy. Dlatego okres edukacji przedszkolnej jest doskonały dla rozpoczęcia również edukacji muzycznej.

Ze względu na swoją specyfikę muzyka bardziej niż inne sztuki dociera w głąb psychiki człowieka. Wywiera ona bowiem wpływ na jej odbiorcę, jeszcze zanim zdobędzie on umiejętność jej zrozumienia i ujmowania dzieła muzycznego jako przedmiotu o walorach artystycznych. Poprzez dźwięk przekazywany jest ładunek uczuć i nastrojów, które wprowadzają odbiorcę w określone stany, odczuwane przez niego jako radosne, wzniosłe lub sentymentalne.

Kontakt z muzyką to nie tylko przeżywanie własnych stanów uczuciowych, ale również określanie, wzbogacanie i szukanie siebie w muzyce. Muzyka pobudza procesy wyobrażeniowe i aktywizuje fantazję, przez co może być punktem wyjścia dla wizualizacji i zabawy. Osoby obdarzone inteligencją muzyczną rozumieją świat poprzez rytm i melodię. Szybciej dostrzegają wzory, łatwo rozpoznają rytmy, lubią różnorodną muzykę. Nucą i wybijają takt muzyki, śpiewają lub grają na instrumentach. Poznają, doceniają i sami tworzą rytmy i melodie. Potrafią też łatwo odróżnić poszczególne elementy muzyczne. Inteligencja muzyczna pojawia się najwcześniej, co może oznaczać, że można to łatwo u dziecka zauważyć.

Celem zabawy muzycznej jest nie tylko uwrażliwianie dzieci na muzykę, ale również wywołanie poczucia własnej wartości, wyzwalanie wiary we własne możliwości, a przede wszystkim doprowadzenie do umiejętności samodzielnego twórczego działania. Bardzo ważne jest, aby przeżycia dziecka związane z odbiorem muzyki stały się źródłem i inspiracją do wspólnej zabawy. Ważne jest również pokazanie dzieciom wartości i przyjemności, jakie niesie ze sobą obcowanie z muzyką. Udział w takich zajęciach wpływa skutecznie na rozwój dziecka. Dziecko staje się bardziej aktywne, twórcze i emocjonalnie związane z realizowanym przedsięwzięciem. Wyrabianie w dzieciach muzykalności i wrażliwości muzycznej jest jednym z głównych celów pracy pedagogicznej. Zrozumienie muzyki wzbogaca psychikę dziecka i zachęca je do obcowania ze sztuką na co dzień. Jedną z podstawowych zabaw i form ekspresji dziecka jest śpiewanie piosenek. We wczesnym wieku przedszkolnym są to piosenki, które dzieci potrafią zrozumieć, przeżyć, zapamiętać i odtworzyć. Rola piosenki w ogólnym i muzycznym rozwoju dziecka stawia śpiew na czołowym miejscu wśród pozostałych form wychowania muzycznego. W każdej grupie wiekowej dzieci uczą się śpiewać. Dzięki różnorodności charakteru i nastroju śpiewanych piosenek wzbogaca się świat uczuć dziecka oraz kształtuje się jego postawa

etyczna. Radosny nastrój towarzyszący śpiewaniu wpływa na wzmożoną aktywność, która przenosi się również na inne dziedziny działalności dziecka. Dziecko, śpiewając prostą piosenkę, jest w stanie zaobserwować rytm, linię melodyczną, dynamikę, charakter piosenki i jej nastrój. Wszystko to stanowi podstawę świadomej percepcji utworu muzycznego. Teksty piosenek natomiast poszerzają wiadomości dzieci o świecie i otoczeniu, wzbogacają jego doświadczenie, rozwijają słownictwo dziecka, kształtują uczucia.

Dzieci mające na co dzień kontakt z muzyką potrafią być bardziej samodzielne, kreatywne, pomysłowe. Mają bardziej rozwiniętą fantazję, ich aktywność jest większa. Potrafią łatwiej dokonywać wyborów. Te cechy są niezmiernie ważne w życiu człowieka. Dlatego należy stwierdzić, że muzyka w przedszkolu jest bardzo skutecznym środkiem wychowawczym. Wpływ muzyki na prawidłowy rozwój społeczny i emocjonalny dziecka jest bardzo znaczący. Kształtuje jego postawy moralne i relacje społeczne, co zaowocuje w jego przyszłym, dorosłym życiu.

 

MASAŻYKI W TAKT MUZYKI

Zabawa rozluźnia, wycisza. Przygotuj koc, różne piłki (małe, duże, lekkie, nieco cięższe, z kolcami). Dziecko leży na kocu, na brzuszku, zadbaj by było mu ciepło i wygodnie. Dorosły masuje plecy, nogi, ręce dziecka, w takt muzyki. Podczas masażu różnicuj dotyk np. oklepywanie, pocieranie, ugniatanie oraz różną siłę docisku. Do masażu możesz wykorzystać różne piłki, w ten sposób maluch doświadczy różnorodnych doznań dotykowych

 

PODUCHOWE NUTKI

Gdy malec kładzie się spać możesz włączyć mu muzykę klasyczną, gdyż jej rytm przypomina rytm bicia serca, co nas uspokaja. Pamiętaj nie puszczaj muzyki zbyt głośno. Dziecko wycisza się słysząc powtarzającą się linię melodyczną, takie dźwięki przypominają mu odgłosy słyszane w łonie matki. Słodkich snów.

 

SŁUCHAMY CO MÓWI ŚWIAT…

Ćwiczenie ma na celu rozwijanie: wrażliwości na dźwięk, tempo, rytm, ton, kształtuje uwagę słuchową, uczy identyfikowania, różnicowania i analizowania tego co dziecko słyszy .

Połóżcie się na dywanie, zakryjcie oczy i wsłuchajcie się w odgłosy dobiegające z zewnątrz.: szum wody, śpiew ptaków, pisk hamulców, szczekanie psa, tykanie zegara, skrzypiące drzwi. Naucz dziecko rozpoznawać różne dźwięki. Otwórzcie oczy i opowiedzcie co słyszeliście.

Z maluchami możesz próbować naśladować słyszane dźwięki- zabawy dźwiękonaśladowcze.

Starsze dzieci mogą spróbować opisać usłyszane dźwięki za pomocą metafor np. wiatr jest silny jak…

.

DZIECIĘCE INSTRUMENTY

Spróbujcie z maluchem stworzyć waszą własną orkiestrę. Zabawa rozwija wyobraźnię, motorykę rączek, percepcję słuchową.Perkusja- kilka garnków, patelni, drewnianych łyżek i perkusja gotowa.

Kolorowa perkusja dla starszych dzieci. Użyj szklanek, szklanych butelek lub słoików, wypełnij je różną ilością wody (warto do wody dodać trochę farby, będzie kolorowo). Zachęcamy dziecko, aby delikatnie uderzyło w ściany szklanki, na pewno zauważy, że dźwięki różnią się między sobą i stworzy niepowtarzalny utwór muzyczny.

Marakasy- wypełnij plastikowe butelki suszoną fasolą lub ryżem, możecie też do małych butelek wrzucić monety.

Miła i głośna zabawa gwarantowana J

 

Na podstawie

http://zobaczjestem.pl/zabawy-muzyka-dzieci

admin tipmedia
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Mistrzowie zabawy z Lublina sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe